Showing posts with label for fun. Show all posts

Business world..  

Posted by hidayah

Hey fellas... lama dah tak menjenguk blog ni... maklum ajelah, dah ada blog lain, blog ni jadi anak tiri lak eh...:)) Sebenarnya aku baru je nka berjinak2 buat bisnes, saja2 je nak test market... hehe.. lagipun mana tau ada rezeki aku buat bisnes, alhamdulillah... so kawan2, apa yg aku jual? Mcm2... tapi setakat ni handbags and kids toys... kalau berminat dgn handbag Coach, bolehlah jengah2 kat sini -->

http://elegance-in-motion.blogspot.com

Buat masa ni jual beg Coach la, 100% original eh, tak main la replicate nye... huhu... kids toys pulak aku jual Melissa and Doug Educational toys.. aku suka toys2nya sbb cute giler, colorful dan sgt menarik hati... kalau berminat bolehlah jengah FB aku, or ada diiklankan kat agent aku (haha.. agent ke? ) Sebenarnya toys tu saje tolong member jual, sbb dia mmg dah bisnes brg baby..-->


So dgn sokongan padu dari kawan2 dan En Suami, maka berkecimpunglah aku dlm bidang ni... harap2 akakn dtg bolehlah aku luaskan lagi bisnes dgn menjual brg2 lain...hehe... so check it out, yeah..



Hanya kerna nama  

Posted by hidayah

Bila diingat-ingat balik story pasal nama ni, memang lawak ah.. sebab apa lawaknya? Kalau kat Malaysia tak de rasa apa-apa pun, cuma bila kat US ni je yang lawak.. Aku bagi contoh diri sendiri je la... nama penuh aku Nurhidayah, satu perkataan aje pun... tapi biasalah, kat Malaysia orang panggil aku dengan pelbagai panggilan ... Hidayah, Dayah, Are-id... Bila kat US, aku memang komersialkan nama aku as Hida. Kenapa? Mudah, ringkas, mat saleh senang nak sebut (iyolah...tu).. So kalau org US tanya, what's your name -- aku cakap, my name is Hida as in 'hee-daa'. Itupun ada yg sebut --'hy-daa'. Isk Isk...apapun boleh bilang dgn jari kalau yang betul sebut nama penuh aku first time. Aku serius pelik, sebab nama Nurhidayah tu bukan susah sangat nak sebut pun. Mat saleh ni, kalau nama Schwarzeneggar ke, Matenoupoulus ke, Schexnayder ke pandai lak menyebutnya. Aku rasa diorang ni malas je nak belajar sebut nama foreigner betul2.. kekadang geram gak aku... hahaha..Camane la agaknya kalau nama aku Puteri Dewi Ratnasari Kesuma Nurhidayah... ooohhhh... tidakk!!!!! hahahaha...

Lagi kisah pasal nama... so sepanjang kat US ni, aku dikenali sebagai Hida Azmy. Simple and senang, kan... Tapi dalam rekod universiti, class list dan official paperwork, memang nama penuh la yg digunakan sebab ikut passport,kan.. yang Hida Azmy tu just panggilan informal... Nak dijadikan cerita, dalam attendance list most of aku nyer kelas, list disusun ikut surname dulu baru first name, so aku biasa jadi org first sbb surname Azmy, kan.. then ada lecturer tu kadang2 panggil surname aje... aku pulak masa mula2 dtg sini waktu undergrad dulu mmg daddy dah bgtau pasal ni... so ada sekali masa dlm kelas lecturer panggil nama untuk jawab soalan..tetiba je dgr "Azmy.. Azmy.." Aku pulak masa tu boleh terpikir sapa pulak yg panggil daddynye nama nih... haha...lepas tu lagi sekali kena panggil"Azmy... Azmy" since aku tak menyahut... then baru la sedar yg aku kena panggil... hihihi... mesti daddy asyik tersedak aje masa tu..LOL. Daddy punya kisah masa dia studi kat Iowa State pulak macam gini... dalam kelas dia dulu ramai org melayu, mostly nama start atau end dgn mohamad macam nama daddy.. then lecturer panggil nama --"mohamad.. mohamad"... so semua org yg ada nama mohamad menyahut, lepas tu confuse berjemaah.. haha... yelah... tak tau mohamad yg mana, either panggl first name ke last name pun tak tau....

Contoh kedua pulak nama Fatihah dan Zairi... masa nak isi borang bank dan health forms, jenuh jugak la nak bagi mat saleh tu paham... mana taknya, nama Fatihah mmg panjang -- Nur Fatihah Batrisyia, nama Zairi pulak Ahmad Zairi... last2 dia tulis Nur dengan Zairi as first name and surname... haha... Macam Zairi, dah nama ayah Mohd Zain, so atas kad ATM jadi Ahmad Zain.... hehehe.. macam2...

Tu tak masuk lagi kisah Adik... nama dia Mohd Tariq, so bersungguh2 la mat saleh nak sebut MOHD tu..dari mohed, mohhhhhh...d and mcm2 lagi la..last2 adik bgtau MOHD tu short form untuk Mohammad, baru dia org paham... Kes kawan aku budak Thailand pulak, nama dia Manop Kaewmoracharoen, sampai dia dah grad pun mat saleh tk reti nak sebut nama dia... semua asyik sebut "Kaew...Kaew..." sampai aku dgr macam bunyi "kayu... kayu" aje. :P
Tak ketinggalan, kisah nama Abg Jalal husband kak Rosita... Kak Rosita citer mat saleh tanya nama penuh Abg Jalal... Nama dia Jalalullail... mat saleh tu kata -- why are there so many L in a name? haha... tu pn boleh kena soal... and lastly, kisah officer kat admission office yang pening kepala figure out first name, middle name and surname sorang junior masa aku undergrad dulu - nama dia Syed Mohd Asrul Syed Muhamad Kamaruzzaman... haaaa... ambek sebijik... and Syed itu dikenali sebagai JOE... hahaha...

Sekian saja kisah nama yg tetiba mencuit hati aku bila teringatkan kisahnya....

Cuba teka?  

Posted by hidayah


Beberapa minggu lepas aku ada beli 3 teddy bear untuk Fatihah. So saje je nak suruh korang teka, berapakah harga bagi setiap teddy bear tu? Yg besar, sederhana, kecik.... so silalah teka... hehe... sebab apa aku suruh teka? sebab harga-harganya sangat tak munasabah.... so... any takers?

Showing posts with label for fun. Show all posts

Business world..  

written by hidayah

Hey fellas... lama dah tak menjenguk blog ni... maklum ajelah, dah ada blog lain, blog ni jadi anak tiri lak eh...:)) Sebenarnya aku baru je nka berjinak2 buat bisnes, saja2 je nak test market... hehe.. lagipun mana tau ada rezeki aku buat bisnes, alhamdulillah... so kawan2, apa yg aku jual? Mcm2... tapi setakat ni handbags and kids toys... kalau berminat dgn handbag Coach, bolehlah jengah2 kat sini -->

http://elegance-in-motion.blogspot.com

Buat masa ni jual beg Coach la, 100% original eh, tak main la replicate nye... huhu... kids toys pulak aku jual Melissa and Doug Educational toys.. aku suka toys2nya sbb cute giler, colorful dan sgt menarik hati... kalau berminat bolehlah jengah FB aku, or ada diiklankan kat agent aku (haha.. agent ke? ) Sebenarnya toys tu saje tolong member jual, sbb dia mmg dah bisnes brg baby..-->


So dgn sokongan padu dari kawan2 dan En Suami, maka berkecimpunglah aku dlm bidang ni... harap2 akakn dtg bolehlah aku luaskan lagi bisnes dgn menjual brg2 lain...hehe... so check it out, yeah..



Hanya kerna nama  

written by hidayah

Bila diingat-ingat balik story pasal nama ni, memang lawak ah.. sebab apa lawaknya? Kalau kat Malaysia tak de rasa apa-apa pun, cuma bila kat US ni je yang lawak.. Aku bagi contoh diri sendiri je la... nama penuh aku Nurhidayah, satu perkataan aje pun... tapi biasalah, kat Malaysia orang panggil aku dengan pelbagai panggilan ... Hidayah, Dayah, Are-id... Bila kat US, aku memang komersialkan nama aku as Hida. Kenapa? Mudah, ringkas, mat saleh senang nak sebut (iyolah...tu).. So kalau org US tanya, what's your name -- aku cakap, my name is Hida as in 'hee-daa'. Itupun ada yg sebut --'hy-daa'. Isk Isk...apapun boleh bilang dgn jari kalau yang betul sebut nama penuh aku first time. Aku serius pelik, sebab nama Nurhidayah tu bukan susah sangat nak sebut pun. Mat saleh ni, kalau nama Schwarzeneggar ke, Matenoupoulus ke, Schexnayder ke pandai lak menyebutnya. Aku rasa diorang ni malas je nak belajar sebut nama foreigner betul2.. kekadang geram gak aku... hahaha..Camane la agaknya kalau nama aku Puteri Dewi Ratnasari Kesuma Nurhidayah... ooohhhh... tidakk!!!!! hahahaha...

Lagi kisah pasal nama... so sepanjang kat US ni, aku dikenali sebagai Hida Azmy. Simple and senang, kan... Tapi dalam rekod universiti, class list dan official paperwork, memang nama penuh la yg digunakan sebab ikut passport,kan.. yang Hida Azmy tu just panggilan informal... Nak dijadikan cerita, dalam attendance list most of aku nyer kelas, list disusun ikut surname dulu baru first name, so aku biasa jadi org first sbb surname Azmy, kan.. then ada lecturer tu kadang2 panggil surname aje... aku pulak masa mula2 dtg sini waktu undergrad dulu mmg daddy dah bgtau pasal ni... so ada sekali masa dlm kelas lecturer panggil nama untuk jawab soalan..tetiba je dgr "Azmy.. Azmy.." Aku pulak masa tu boleh terpikir sapa pulak yg panggil daddynye nama nih... haha...lepas tu lagi sekali kena panggil"Azmy... Azmy" since aku tak menyahut... then baru la sedar yg aku kena panggil... hihihi... mesti daddy asyik tersedak aje masa tu..LOL. Daddy punya kisah masa dia studi kat Iowa State pulak macam gini... dalam kelas dia dulu ramai org melayu, mostly nama start atau end dgn mohamad macam nama daddy.. then lecturer panggil nama --"mohamad.. mohamad"... so semua org yg ada nama mohamad menyahut, lepas tu confuse berjemaah.. haha... yelah... tak tau mohamad yg mana, either panggl first name ke last name pun tak tau....

Contoh kedua pulak nama Fatihah dan Zairi... masa nak isi borang bank dan health forms, jenuh jugak la nak bagi mat saleh tu paham... mana taknya, nama Fatihah mmg panjang -- Nur Fatihah Batrisyia, nama Zairi pulak Ahmad Zairi... last2 dia tulis Nur dengan Zairi as first name and surname... haha... Macam Zairi, dah nama ayah Mohd Zain, so atas kad ATM jadi Ahmad Zain.... hehehe.. macam2...

Tu tak masuk lagi kisah Adik... nama dia Mohd Tariq, so bersungguh2 la mat saleh nak sebut MOHD tu..dari mohed, mohhhhhh...d and mcm2 lagi la..last2 adik bgtau MOHD tu short form untuk Mohammad, baru dia org paham... Kes kawan aku budak Thailand pulak, nama dia Manop Kaewmoracharoen, sampai dia dah grad pun mat saleh tk reti nak sebut nama dia... semua asyik sebut "Kaew...Kaew..." sampai aku dgr macam bunyi "kayu... kayu" aje. :P
Tak ketinggalan, kisah nama Abg Jalal husband kak Rosita... Kak Rosita citer mat saleh tanya nama penuh Abg Jalal... Nama dia Jalalullail... mat saleh tu kata -- why are there so many L in a name? haha... tu pn boleh kena soal... and lastly, kisah officer kat admission office yang pening kepala figure out first name, middle name and surname sorang junior masa aku undergrad dulu - nama dia Syed Mohd Asrul Syed Muhamad Kamaruzzaman... haaaa... ambek sebijik... and Syed itu dikenali sebagai JOE... hahaha...

Sekian saja kisah nama yg tetiba mencuit hati aku bila teringatkan kisahnya....

Cuba teka?  

written by hidayah


Beberapa minggu lepas aku ada beli 3 teddy bear untuk Fatihah. So saje je nak suruh korang teka, berapakah harga bagi setiap teddy bear tu? Yg besar, sederhana, kecik.... so silalah teka... hehe... sebab apa aku suruh teka? sebab harga-harganya sangat tak munasabah.... so... any takers?